Skickar en kort översikt över matten fram till lovet. De får alltså ingen matteplan att arbeta efter de här två veckorna utan de gör det mesta i skolan.
En läxa får de dock och det är att mäta temperaturen utomhus vid ett tillfälle varje dag mån- sön och föra in det i ett diagram vi gör i skolan. Vi ska göra uppgifter till de diagrammen sedan. Vi fortsätter med arbetsområdet efter lovet.
-----------------------
Matteplan 5b
Tabeller, diagram och
temperatur.
v.6-8, 2013-02-01
Kunskapskrav:
· Du ska kunna göra enkla beräkningar i statistik,
samband och förändring.
· Du ska kunna
välja och använda metoder som passar uträkningarna.
· Du ska kunna beskriva och prata på ett bra sätt om hur
man kan göra uträkningar.
· Du använder bilder, grafer och andra matematiska
uttryck som passar bra ihop med situationen.
· Du ska kunna förklara hur du ha tänkt och förstå hur
andra har tänkt när ni diskuterar
matematik.
· Du motiverar och ställer frågor så att diskussionerna
fortsätter på ett bra sätt.
v.6 Ingen matteplan den här veckan.
Vi arbetar
i skolan med termometrar och tränar på att läsa av temperaturer och räkna med
skillnader mellan olika temperaturer. Minusgrader introduceras (grund för
negativa tal). Vi tränar på att rita och läsa av linjediagram.
I skolan
gör vi varsitt diagram att sedan ta hem för att föra in utomhustemperaturen för
varje dag.
Läxa:
Fyll i temperaturen för mån- sön i ditt diagram, Tänk på att mäta vid samma
tidpunkt varje dag.
v.7 Ingen matteplan den här veckan.
Vi arbetar
med medelvärde och tränar på hur man räknar ut det. Vi ska också gå igenom
cirkeldiagram, hur man läser av och förstår hur det fungerar.
Diagnos 5 görs i skolan och lämnas in.
v.8 Sportlov!
----------------------------------
Trevlig helg!
Annika