måndag 25 februari 2013

information om läxor bla

Hej

och välkomna tillbaka efter ett skönt sportlov.
Vi kommer att starta upp ett nytt tema idag, måndag - etik och moral.
Det temat handlar främst om att utveckla sin förmåga att:

resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.

Vi kommer att arbeta med att:

  • Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet. 
  • Vardagligamoraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning. 
  • Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen efter jul har det varit väldigt många som varje fredag har lämnat in sina läxor, vilket är fantastiskt bra. Men det har också varit en hel del som har glömt dem på fredagarna. Eftersom vi har röstat fram att vi ska ha läxorna måndag-fredag så är det superviktigt att de lämnas in på fredagen. Jag vill därför att  ni föräldrar blir ännu bättre på att påminna era barn på torsdagskväll så att de får med sig läxan till skolan på fredagen.

Den här veckan är det ny läxa i svenska som gäller. En mindre läsläxa och en skrivläxa. Jag har skickat hem ett papper om det. Lägger ut informationen även här:


Läsläxa fredag 1 mars

Det kommer att bli två mindre läxor i svenska nu ett tag. Den ena är att träna på att läsa högt. Vi har pratat en del om hur man gör när man läser högt. Det gäller att ta kortare pauser när det är skiljetecken. Det gäller att lära sig att läsa olika beroende på om meningen slutar med . ! eller ? Vi kommer att köra hårt med högläsning under några veckor. De kommer att få spela in sig själva, bara för att själva få höra om de gör några framsteg.

I kunskapskraven för A-nivå står det:

”Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.”

Läxan går ut på att alla har en bok hemma som de läser i och ur den läser de högt för någon av er därhemma. Jag vill att den som lyssnat skriver i vem som har lyssnat, hur många sidor ditt barn har läst och hur det gick.

---------------------------------------------------------------------------------------

Dessutom kommer vi att ha en skrivläxa. Vi kommer att fortsätta skriva i boken om mig själv.

Kunskapskraven i svenska säger bl a på A-nivå att:

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation.

Eleven använder grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.

Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar

Det är vad vi kommer att träna på i skrivläxa. Visa att man kan:
  •         skriva riktiga meningar med rätt skiljetecken,
  •         kombinera text och bild,
  •        variera sitt språk tex börja meningar olika,
  •      använda beskrivningar och gestaltningar i texten,
  •        skriva med fin handstil
  •     stavning


Lycka till
Jennie