fredag 14 mars 2014

Veckoinformation

Hej

Äntligen vår. Vilken fantastisk vecka vi har haft. Bara hoppas på att det fortsätter :)

Nästa vecka är jag borta måndag - torsdag. Jag passar på att suga ut det sista ur vinter och åker skidor i Branäs. Kenneth är här som vikarie för mig då. Han känner den här klassen väl så det är kanon.

På fredag är jag tillbaka och då är det dags att avsluta stormaktstiden/frihetstiden med ett prov. Jag är ute efter att se hur mycket de har förstått av detta och inte ren faktakunskap. Därför har jag sagt till dem att det är ok att använda datorn, de har tillgång till allt vi har gått igenom. Det provet kommer atthandla om är att testa förmågorna. Förmågan att se likheter och skillnader, motivera, resonera kring osv.
De har dock inte hur lång tid på sig som helst så jag har sagt till dem att de behöver ändå ha bra koll på det vi har pratat om. Så förhör dem gärna lite grann ändå som repetition.

De har dessutom fått en läxa i SO. De ska skriva om kvinnans historia. De har fått uppgiften via mail till sig och har den på datorn. Be dem gärna visa. Den här uppgiften är också en träning inför provet.

Jag vill påminna om att ni lämnar in lapparna angående hjälpa till på torget och sälja kakor. emilias mamma behöver ha in dem så hon kan göra ett schema. Hjälp henne genom att lämna in dem så snart som möjligt är ni snälla.

Nästa vecka:
måndag: teatern om en historisk händelse ska vara klar

tisdag: idrott

onsdag: idrott

torsdag: Internationella jonglörer kommer till vår skola och ger en föreställning i idrottshallen.

fredag: so-prov, uppgiften om kvinnans historia färdig, uppspelning av teatern

Trevlig helg!