fredag 3 maj 2013

vecka 19

Hej

Redan vecka 19. Vi jobbar på som hejsan med ekonomi-temat. Har hört från era barn att flera av dem har fått ta ansvar för matinköpen. De har tyckt det var väldigt roligt. Hoppas övriga i familjen också har tyckt det ;)
Vi håller just nu på och gör en budget för en påhittad familj. Man märker redan hur mycket de har lärt sig om vad saker och ting kostar. De har också blivit ruskigt duktiga på att ta reda på det om de inte vet. Från början kom väldigt många och frågade mig. När de sen upptäckte att de inte fick någon hjälp alls av mig så började de ta reda på saker själv. De har ringt el-bolag, hittat försäkringskassans hemsida för att se hur mycket de egentligen får i barnbidrag, lärt sig om flerbarnstillägg, pratat med advokater osv. Vill bara framföra att ni har väldigt artiga barn!!! :)

Nästa vecka är en kort vecka, alla är lediga torsdag och fredag. Därför blir läxorna till torsdag om två veckor. Terminen går mot sitt slut, därför tar vi sista läxan i svenska den här gången. Efter det fokuserar vi på engelska. Fortsätt gärna läsa hemma. Läsa är viktigt!!!

Jag har bokat simstadion sista måndagen innan skolavslutningen. Vi kommer vara inne i stan hela dagen för att göra trevliga aktiviteter. Det gör jag tillsammans med eleverna. Finns det någon av er föräldrar som kan tänkas hitta på någon aktivitet tillsammans föräldrar och barn??? Jag vet att det är väldigt uppskattat och det behöver inte vara något stort, bara bestämma en plats där vi ses och picknickar, har med en fotboll eller badar.  Kanske första veckan på sommarlovet om man tycker det är för mycket innan sommaren.
Jag är gärna med, hjälper till, men organiserar det inte. Om några känner att man vill vara ansvarig, tycker det vore roligt att göra något tillsammans så maila mig gärna.

Torsdag vecka 20 kommer vara den sista läxhjälpen. Sen kommer jag ha fullt upp med andra uppgifter som måste bli klarar innan sommarn, så tyvärr behöver jag den tiden för att hinna. Läxhjälpen har varit väldigt rolig och det har känts bra att hinna hjälpa ordentligt. Jag vill gärna veta vad ni föräldrar tycker och vad era barn tycker därför skickar jag med utvärderingslappar hem. En till föräldrar och en till elev. Även om ni inte har haft era barn med här på läxhjälpen så fyll gärna i lappen ändå. En del av frågorna kan vara bra att få svar på inför ev. fortsättning nästa år även från er.

Trevlig helg alla.
Jennie

Nästa vecka

måndag:

tisdag: idrott ute - orientering

Vecka 20
måndag:

tisdag: idrott ute - orientering

torsdag: sista läxhjälpen, idrott inne - bugg, läxorna färdiga

fredag: ny läxa - engelska